Wajib Tahu: 10 Fakta Menarik Amsterdam



city, flowers, and tulips image

Berniat menjelajahi Amsterdam? Berminat nak tahu fakta menarik mengenai Amsterdam?
Jom teruskan membaca.

Amsterdam merupakan bandar metropolis dan juga ibu kota negara Belanda. Ibu kota yang menarik ini adalah antara yang terpenting di benua Eropah. Amsterdam adalah warisan istimewa sebagai salah satu pelabuhan laut utama serta merupakan pusat perdagangan sejak abad ke-16! Hebat kan?

1. Amsterdam tenggelam! 
Seluruh Amsterdam ditambah beberapa lagi sepenuhnya dibina di atas air. Sebenarnya anda mungkin melihat bagaimana sesetengah bangunan sedikit berselerak - itu kerana tanah di bawahnya agak berpaya. Bangunan di Amsterdam sebenarnya dibina di tiang panjang yang dapat digali jauh ke dalam tanah untuk menghalang mereka dari tenggelam ke bawah bawah air. Ini adalah kerana asal-usul Amsterdam itu sendiri yang merupakan pelabuhan terbesar suatu ketika dahulu.

2. Tiang kekuatan utama Amsterdam! 
Purata rumah di Amsterdam terletak di antara 5 dan 10 tiang sokongan. Sekarang cuba anda fikirkan Royal Palace di Dam Square. Berapa banyak tiang yang diperlukan untuk menyokong penyokong besar itu? Rupa-rupanya ia lebih 13,569! Malah, bandar Amsterdam terletak sekitar 11 juta tiang sokongan!



3. Kepelbagaian budaya di Amsterdam
Amsterdam adalah bandar yang terdapat jumlah kebangsaan tertinggi dari mana-mana bandar di dunia. Di Amsterdam, anda boleh menunggang Dutch bicycle di jalan raya, merasai kari Indonesia, makanlah semasa anda sedang menunggu potongan rambut di tukang gunting Turki dan kemudian menuju ke bandar untuk kopi yang disajikan kepada anda oleh Aussie.

4. Kepelbagaian bahasa di Amsterdam
Kerana ia adalah sebuah bandar yang mempunyai kepelbagaian budaya, lebih dari 85% penduduk Amsterdam dapat berbicara lebih dari dua bahasa - biasanya Belanda, Inggeris dan kadang-kadang bahkan sepertiga yang cukup sering Jerman. Tapi jangan risau sekiranya anda berkunjung kesana. Rata-ratanya boleh berbahasa Inggeris.

5. Tall people di Amsterdam 
Secara amnya orang Belanda adalah besar. Malah, mereka adalah orang yang paling tinggi di dunia. Kebanyakan lelaki rata-rata pada ketinggian 184cm manakala purata ketinggian wanita Belanda pada 170cm. Lihatlah apabila anda sampai ke sana dan anda mungkin akan mengetahui sama ada seseorang itu Belanda atau tidak dengan ketinggian luar biasa mereka.

6. Basikal di mana-mana
Amsterdam adalah bandar yang paling mesra basikal di dunia. Malah, lebih daripada 60% perjalanan dibuat oleh basikal di bandar dalam. Anda patut melihatnya! Ia huru-hara tetapi penuh dengan keseronokan, sihat dan mesra alam sekitar. menariknya, terdapat lebih daripada 813,562 orang yang tinggal di dalam bandar Amsterdam, namun dianggarkan ada 1, 000, 000 buah basikal. Anehnya!
 
  7. Amsterdam cakap TIDAK kepada merokok!
 Tembakau rokok di kafe dan restoran diharamkan di Amsterdam pada tahun 2008. Hati-hati ya!

8. Keselamatan diutamakan di Amsterdam
Amsterdam adalah salah satu daripada 25 bandar paling selamat di dunia (walaupun kegiatan jual beli marijuana dan pelacuran adalah dibenarkan) Tetapi fikirkanlah. Segala perkara yang kita kaitkan dengan 'bahaya' dikawal sepenuhnya, yang sebenarnya menghapus semua kejahatan di jalanan dalam banyak kes. Sebenarnya, Amsterdam mempunyai kadar jenayah yang jauh lebih rendah berbanding kebanyakan bandaraya Eropah yang popular!

9.  Bandar cintakan kopi!
Pencinta kopi! Penduduk Amsterdam adalah pengguna kopi terbesar kedua di dunia, dimana sekitar 3.2 cawan kopi setiap orang digunakan, setiap hari.

10. Susah untuk anda berasa bosan!
Amsterdam dikenali sebagai bandar yang sentiasa ada perayaan. Hampir setiap tahun, sebanyak 140 perayaan dirayakan disana dan festival paling terkenal ialah Hari Raja (atau Hari Ratu jika penguasa adalah Ratu), yang merayakan ulang tahun raja Belanda yang berkuasa. Mana tahu ketika anda melawatnya nanti mereka sedang meraikan sesuatu majlis? Dapatlah menyambut festival penuh kebudayaan di sana kan?
Cantiknya negara orang kan? Tetapi cantik juga negara sendiri.
Tidak salah juga mengembara ke tempat orang.
Jauh perjalanan, luas pemandangan.







Comments

Popular Posts