5 Destinasi Popular Menjejak Aurora atau Northern Lights

galaxies, galaxy, and landscape image 

Mungkin ia merupakan salah satu #wishlist anda. Atau mungkin anda antara yang bertuah kerana dapat merasai pengalaman sebenar. Atau juga, anda mungkin pernah dengan dengan Misi Mencari Aurora atau ‘Northern Lights’; cahaya berwarna neon di langit bersinar bintang Arctic. Dikenali secara saintifik sebagai Aurora Borealis, Cahaya Utara adalah fenomena alam yang disebabkan oleh zarah-zarah bermuatan elektrik yang bertebaran dan terjerat di atmosfera bumi. Kerana ini kemungkinan besar berlaku di mana garis medan magnet bumi kita jatuh ke permukaannya - tiang magnet - ia paling mudah untuk menangkap cahaya yang indah ini menunjukkan lebih dekat anda ke Kutub Utara dan Selatan. Eh, kita tinggalkan sekejap cerita sains, jom cari beberapa destinasi pilihan dan terbaik untuk kita memburu keindahan Aurora atau ‘Northern Lights’ ni!

Abisko, Sweden

Oleh kerana mikro iklim yang unik, kawasan khusus di Lapland Sweden terbukti secara saintifik sebagai tempat yang ideal untuk melihat Aurora Borealis. Tasik yang panjangnya sejauh 43 kilometer (70 kilometer) membantu mewujudkan fenomena cuaca yang dikenali sebagai "lohong biru Abisko," yang merupakan hamparan langit yang kekal kebanyakannya jelas tanpa menghiraukan cuaca.

Lapland, Finland

Di sini, rumah terbaik anda adalah di dalam igloo! Rancang perjalanan ke Kakslauttanen Arctic Resort di Lapland Finland, rantau utara negara di mana anda dapat melihat sinaran hijau dan ungu bertebaran melintang di langit dari kubah kaca sendiri. Atau singgah ke utara di bandar kecil Nellim dan nikmati aurora di atas Tasik Inari: tasik ketiga terbesar di Finland.

 Image result for northern light finland

Tromso, Norway

Tromso adalah Bandar utara terbesar Norway, dengan salah satu kebarangkalian tertinggi anda dapat melihat Northern Lights. Di lokasi 70 darjah utara, terletak di antara fjords, pulau, dan puncak gunung, Tromso adalah titik permulaan yang ideal untuk perjalanan berpandu atau perjalanan secara peribadi untuk melihat aurora. Dua belas kilometer di luar Tromso, bandar Ersfjordbotn adalah tempat tontonan yang popular, serta Kepulauan Lofoten dan kampung-kampung Alta, Nordkapp, dan Kirkenes jauh ke utara.

Alaska, USA

Terletak di dalam Zon Aurora, Alaska adalah salah satu tempat terbaik untuk melihat sekilas cahaya semula jadi bumi. Adalah penting untuk anda lari menjauhi sebentar dari lampu-lampu kota seperti Fairbanks dan sebaliknya usaha untuk ke Taman Negara Denali yang berdekatan, atau kawasan padang belantara yang luas di Wilayah Yukon. Universiti Alaska juga mempunyai sistem ramalan sendiri untuk memberitahu anda; bila dan di mana Aurora yang akan kelihatan.


Dengan keterlihatan dari September hingga April, pada setiap tahun, Iceland mungkin tempat paling popular di kalangan pelancong untuk melihat Northern Lights, dan untuk alasan yang baik. Walau bagaimanapun, negara ini terkenal dengan cuaca yang tidak menentu, jadi pelan sewajarnya. Memandu di Ring Road, yang melingkari garis pantai Iceland, adalah cara terbaik untuk mengejar cuaca yang ideal dan melihat keajaiban Aurora di langit yang tidak tercemar. Sekiranya anda tidak ingin pergi jauh di luar bandar utama Reykjavik, ada juga kemungkinan untuk anda melihat keindahan Northern Lights ini semasa melakukan aktiviti dikawasan yang tinggi.

 Image result for northern light iceland

Comments

Popular Posts